Agrotopia letters vooraanzicht

Feestelijke start van Agrotopia

Eind september opende de grootste dakserre van Europa voor onderzoek naar nieuwste teelttechnieken en professionele stadstuinbouw. Met een officiële opening in het bijzijn van internationale experts en beleidsmakers én het publieksevenement Festival van de Toekomst namen Inagro en Provincie West-Vlaanderen Agrotopia officieel in gebruik.

Met de steun van de Provincie West-Vlaanderen grepen we alle kansen om zoveel mogelijk doelgroepen te betrekken, gaande van beleidsmakers over telers tot het brede publiek en scholen. Als kers op de taart mochten we Koning Filip ontvangen in onze gloednieuwe dakserre. We blikken met veel voldoening terug op de officiële opening, de publieksweekends, workshops voor scholen en de netwerkevenementen tijdens de festivalweek.

Officiële opening

Met een officiële opening in het bijzijn van internationale experts, wetenschappers en beleidsmakers namen we Agrotopia op vrijdag 24 september in gebruik. De genodigden genoten van een openingsshow, waarin panels het woord namen onder leiding van gastvrouw Hetty Helsmoortel. Door de begrotingsbespreking moest Vlaams minister Hilde Crevits verstek geven voor de officiële opening. In een videoboodschap benadrukte ze wel dat Inagro met Agrotopia bijdraagt aan een sterke internationale uitstraling van onze regio, die innovatie en duurzaamheid in de tuinbouw blijft stimuleren. Die innovatie is nodig om de vele uitdagingen waar de glastuinbouwsector voor staat aan te pakken.

Agrotopia panelgesprek

Bezoek van Koning Filip

Op woensdag 29 september bracht Koning Filip een bezoek aan Agrotopia. Zijne Majesteit de Koning kreeg een rondleiding in het gloednieuwe complex en toonde daarbij bijzonder veel interesse voor de technieken en innovaties. Voor de medewerkers van Inagro was de ontmoeting een unieke ervaring. Na het bezoek aan de serre nam koning Filip deel aan een workshop voor scholen. Tot slot woonde hij de wetenschapsshow over duurzame tuinbouw en voedsel bij. “We zijn zeer blij dat de koning zoveel interesse toonde voor ons onderzoek naar duurzame glastuinbouw en innovatieve stadstuinbouw”, getuigde afgevaardigd bestuurder Mia Demeulemeester. "Met zijn bezoek bevestigt Zijne Majesteit de Koning het belang van de tuinbouwsector in onze regio en het onderzoek naar duurzame ontwikkeling dat daarin gebeurt."

Bezoek Koning Agrotopia

Festival van de Toekomst

Naast onderzoek en ontwikkeling zijn ook ontmoeting en demonstratie belangrijke functies van de dakserre. Op zaterdag en zondag genoot het publiek van 10 tot 23 uur van de festivalsfeer aan de voet van de dakserre. Een bezoekje aan de dakserre, met audioguide en infokiosken, was meer dan de moeite waard. In het 'Pretpark voor Planten' van Henk Rijckaert maakten bezoekers op een interactieve en ludieke manier kennis met hedendaagse landbouw. In twee sprankelende wetenschapsshows serveerden Lieven Scheire en Hetty Helsmoortel de beste verhalen op het snijpunt van landbouw en wetenschap. Tijdens de kidsspecial trakteerden ze ook de allerjongsten op een heuse show. ’s Avonds wierp Lieven Scheire in zijn gloednieuwe show ‘Technoboer’ een inspirerende blik op de nabije toekomst.

Sfeerbeeld Agrotopia Festival

Workshops voor scholen

Op weekdagen tijdens het festival konden leerkrachten met hun klas deelnemen aan educatieve belevingsdagen in Agrotopia. In de workshop ‘Mini-Agrotopia’ bouwden ze een kleine verticale tuin. Naast knutselen met buizen en houten platformen programmeerden ze ook een heuse klimaatcomputer om hun gewassen te voorzien van water, warmte en licht. Daarna brachten de leerlingen een bezoek aan de serre en aan het ‘Pretpark voor Planten’. Om de leerkrachten voor- en nadien te ondersteunen, bood de Provincie West-Vlaanderen ook educatief lesmateriaal aan.

Agrotopia festival sfeerbeeld

Netwerkevenementen

Om ook andere stakeholders kennis te laten maken met onze nieuwe infrastructuur, organiseerden we er iedere weekdag een netwerkevent. Op maandagavond verwelkomden we de leden van het netwerk 100% West-Vlaams. Op dinsdagavond nodigden POM West-Vlaanderen en TUA West er West-Vlaamse kmo’s en bedrijven uit. Op woensdagavond konden de personeelsleden van de Provincie West-Vlaanderen er een bezoekje brengen. Op donderdagavond waren lokale en regionale beleidsmakers, gemeenteraadsleden en provinciale organisaties aan de beurt. En vrijdagavond konden REO-telers de dakserre ontdekken.

Agrotopia bij zonsondergang
  • Vorige pagina