Tomaat in teeltcompartiment

Inagro in het journaal

In 2021 slaagden we er meermaals in boer en burger dichter bij elkaar te brengen via reportages op VRT NWS. We wisten de redactie van het nieuwsmedium warm te maken voor een bezoek aan Agrotopia en onze pilootinstallatie voor de teelt van prei op dragers, twee belangrijke evoluties voor de tuinbouwsector.

Grootste onderzoeksserre van Europa geopend in Roeselare

Eind september namen Inagro en Provincie West-Vlaanderen Agrotopia, de grootste onderzoeksserre van Europa, officieel in gebruik. Dat deden we met een officiële opening in het bijzijn van internationale experts en beleidsmakers én het publieksevenement Festival van de Toekomst. In onze nieuwe onderzoeks- en demonstratieserre in Roeselare zetten we stappen richting de glastuinbouw van de toekomst en professionele urban farming. Via gebruikersgerichte cocreatie in een realistische context ontwikkelt en verbetert Inagro innovatieve technologieën. Agrotopia kon op de belangstelling rekenen van de redactie van VRT NWS.

Opnames in Agrotopia

Teelt van prei de grond uit

Eind oktober kwam de ploeg van VRT NWS opnieuw langs. Toen pakten we uit met een veelbelovende innovatie in de preiteelt. Een professionele pilootinstallatie op onze site biedt mogelijks een oplossing voor structurele uitdagingen in de teelt van prei, één van de belangrijkste groenteteelten in openlucht in Vlaanderen. “Dankzij de samenwerking tussen onderzoek, de tuinbouwsector en industriële partners zetten we nu, met de steun van VLAIO, belangrijke stappen naar automatisatie van de oogst en professionalisering van de teelttechniek van prei op dragers”, vertelde Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits aan VRT NWS tijdens haar bezoek aan de pilootinstallatie.

Bezoek minister Crevits aan piloot prei op dragers
  • Vorige pagina

<< Kennis overdragen