Jerseyhoeve

Bruno De Grande en Steffie Colpaert maken ijs en yoghurt van hun eigen bijzondere Jerseykoeien

“Het gaat bij ons niet om zoveel mogelijk liter melk uit die koe te krijgen”

Ze zijn klein, eerder zeldzaam in de streek en geven heerlijke melk. De 200 jerseykoeien van Steffie Colpaert en Bruno De Grande van de Jerseyhoeve zijn een bezienswaardigheid op zich, maar ook de heerlijke huisgemaakte yoghurt, ijs en vla die je er uit de automatenwinkel kan halen lokt tal van bezoekers naar de hoeve in De Haan. Bruno en Steffie zien ze graag komen. “Altijd tof om feedback te krijgen van mensen”, klinkt het.

De Jerseyhoeve

Op een boogscheut van de Noordzee, in de winderige West-Vlaamse polders in De Haan, stampten Bruno De Grande (32) en Steffie Colpaert (33) in 2017 de Jerseyhoeve uit de grond. Allebei hadden ze wel een agrarische achtergrond. De ouders van Steffie houden varkens vlakbij, in Oudenburg. Bruno is afkomstig van Gent en heeft veel landbouwers in de familie. Hij studeerde ook agro- en biotechnologie en het was altijd zijn droom om een eigen landbouwbedrijf te runnen.

Voor de Jerseyhoeve werkte Bruno in de sector, onder meer bij een bedrijf dat melkmachines installeert. Steffie had een financiële job, maar na verloop begon de landbouwmicrobe toch te kriebelen. “We hebben een aantal jaren rondgekeken naar een bedrijf om over te nemen”, vertelt Steffie. “Maar het is heel moeilijk om niet op je ouderlijk bedrijf te beginnen, dus we zochten wel bewust in de regio van mijn ouders zodat er toch een beetje samengewerkt kon worden.”

Kudde uit Denemarken

Zo kwamen ze terecht op de huidige locatie. “Voor ons was het een groot voordeel dat het een leeg bedrijf was, want ik had grote interesse in Jerseykoeien en we moesten toch een kudde kopen”, pikt Bruno in. “Tijdens mijn stage in Australië ben ik verliefd geworden op Jerseykoeien. Het zijn heel aangename dieren om mee te werken. Ze zijn gemakkelijk in de omgang, ze zijn sterk, gezond… Ze zijn meer gefokt op gezondheid dan op hoge melkgift.”

“In functie van het areaal land dat we tot onze beschikking hebben, is hun kleine gestalte ook een voordeel. Een volwassen Jerseykoe weegt ongeveer 400 à 450 kilo, terwijl een Holstein 600 à 700 kilo weegt. Alleen al voor het onderhoud van de dieren heb je al veel meer voeder nodig. En hoe minder je koe moet eten, hoe minder er vanachter uitkomt. De twee grootste kosten op een bedrijf zijn voeder en mest. Dan is de Jerseykoe toch efficiënter in de hele cyclus van het bedrijf.”

“De Jerseykoe is efficiënter in de hele cyclus van het bedrijf.”

 

Jersey is een koeienras dat is ontstaan op het Britse Kanaaleiland Jersey. Door een importverbod kon het ras op het eiland zich zonder infok van andere rassen ontwikkelen. Later werden dieren geëxporteerd naar onder andere het vaste land van Engeland, Denemarken, Australië en Nieuw-Zeeland. Het is het meest verspreide melkras ter wereld, maar in België veel zeldzamer dan de Holstein. Bruno en Steffie haalden hun kudde in Denemarken. Momenteel hebben ze 200-tal koeien, waarvan een 120-tal melkrunderen.

De Jerseyhoeve

Gezonde en supervolle melk

De Jerseys staan bekend om hun bijzonder vetrijke en eiwitrijke melk. “In een standaard Holsteinbedrijf heb je rond 4,3% vet en 3,5% eiwit en wij draaien gemiddeld 6,3% vet en 4,4% eiwit. Wij zitten dus heel hoog in gehalten, wat betekent dat het letterlijk vollere melk is. Als je een doos volle melk koopt in de winkel, dan zijn die gehalten nog maar de helft van onze melk. Als je onze melk een dag laat staan in de fles, komt er een velletje van een centimeter op, in plaats van een velletje van 2 mm. Het is dus ook heel gezonde melk, zeker als je het ook rauw koopt op het bedrijf. Behalve het melken van de koe gebeurt er dan geen behandeling meer.”

Nieuwsgierige dieren

“Beter kan je melk niet hebben, onze kinderen Morris (5) en Norah (3) drinken hem zo uit de fles”, vervolgt Steffie, die ondertussen ook haar hart heeft verloren aan de dieren. “Je hoeft niet thuis te zijn in onze sector om te zien dat het eens iets anders. Er wordt hier heel veel gefietst vanuit De Haan. Hoeveel mensen er stoppen bij onze koeien om eens een foto te maken, het is echt tof om te zien.”

“Het voordeel is dat ze heel nieuwsgierig zijn. Als er mensen aan de draad van de weide staan, komen steevast enkele koeien kijken”, lacht Bruno. “Niet dat ze daar een half uur staan, maar ze moeten het toch eens inspecteren. Dat is gewoon de aard van het beestje. Het is leuk dat onze koeien bereikbaar zijn voor onze klanten en passanten.”

Melk van topkwaliteit vraagt om eigen verwerking

Met zo’n lekkere melk is het evident dat er ook heerlijke zuivelproducten van gemaakt kunnen worden. Steffie doet dat zelf op het bedrijf. “Het zat altijd in ons achterhoofd om ook verbredingsactiviteiten te doen. Daarop hebben we ook dit bedrijf gezocht. Het moest een geschikte ligging en voldoende ruimte hebben. Mocht er bijvoorbeeld een B&B bij zijn, dan gingen we dat ook gedaan hebben.

Maar we hebben een heel mooi product. Onze melk is van topkwaliteit en je kunt er heel lekkere dingen mee maken. Daar proberen we dan ook op in te zetten. Ook financieel heeft dat voordelen. Als melkveehouder ben je afhankelijk van de melkprijs waar je geen controle over hebt. Dat wordt beslist door het bedrijf waaraan je levert. Met een tak daarnaast heb je toch de mogelijkheid om zelf wat extra inkomsten te creëren.”

De voorgangers van Steffie en Bruno hadden al een melkautomaat. “Dat was al bekend in de streek, dus die hebben we heel snel teruggezet”, gaat Steffie verder. “Maar we hebben ook onze eigen grote zuivelkeuken, volledig ingericht volgens de wetgeving natuurlijk. Ik heb ook een opleiding gevolgd tot ambachtelijk ijsbereider in Brugge. Ondertussen maken we naast ijs ook yoghurt en vla. Dat wordt verkocht in onze automatenwinkel.”

Lokale korte keten is belangrijk

“Ieder jaar is er wat nieuws. Het jaar na het melkautomaat kwam het ijsautomaat, dan kwamen de yoghurt en de vla. Daar zitten ook eitjes in van een collega. In De Haan wordt er goed samengewerkt tussen de collega-handelaars. Restaurants en tearooms in de buurt scheppen ons ijs. Onze yoghurt wordt verkocht bij lokale bakkers en winkels. Als er ontbijtpakketten worden gemaakt, zit onze yoghurt er steevast in. Het idee van de korte keten is daarbij belangrijk. We werken heel graag lokaal en zijn trots dat onze producten bij onze buren liggen. Ze hoeven niet in Antwerpen verkocht te worden, daar zijn er ook goede collega’s die lokaal produceren.”

“Onze producten hoeven niet in Antwerpen verkocht te worden. Daar zijn ook goede collega’s die lokaal produceren.”

 

In de lente en de zomer kan het behoorlijk druk zijn aan de automaten van de Jerseyhoeve. “We merken dat we daar veel uithalen qua feedback. Het is altijd gezellig om een praatje te slaan met de mensen die langskomen. Het voordeel van automaten is dat de mensen hier altijd terecht kunnen. Als je om 22 uur nog een goestje hebt, kun je nog langskomen. En dat gebeurt regelmatig. Dan komen we ’s avonds binnen en zien we dat er nog iemand van een ijsje aan het genieten is op een van de zitbanken die we daarvoor voorzien hebben.”

Automaten van De Jerseyhoeve

“We zijn dat geleidelijk aan het uitbreiden omdat we merken dat wanneer het een drukke zomer is, het ijsautomaat niet snel genoeg mee kan. Wat de yoghurts betreft zijn we aan het kijken om het assortiment nog wat uit te breiden. We hebben ook boerenvla, maar we hebben maar één smaak omdat we niet meer in het automaat kunnen steken. Dus hebben we nu beslist om er nog een tweede automaat bij te zetten.”

Verse melk tanken

De melk die je er tankt is rauw en dagvers. In de zuivelproducten worden ook zo weinig mogelijk bewaarmiddelen gebruikt en dat appreciëren de klanten van de Jerseyhoeve. “We hebben ook gemerkt dat mensen het belangrijk vinden wat er in de melk zit, wat de koeien te eten krijgen. Het grootste deel van het voeder van de koeien wordt hier op het bedrijf zelf geteeld”, vertelt Bruno. “Wij telen gras en maïs. We zetten ook gerst, die wordt hier geplet en toegevoegd aan het voedsel van de koeien. Onze voederbieten worden in een soort lasagnesysteem in de maïssilo toegevoegd waardoor we nog beter en mooier samengesteld voer hebben. We geven daar ook uitleg over op onze facebookpagina en je merkt dan wel dat de mensen dat appreciëren.”

Gelukkige koeien

Duurzaamheid en dierenwelzijn dragen Steffie en Bruno dan ook hoog in het vaandel. “De keuze voor Jerseykoeien toont op zich al aan dat we daarmee bezig zijn. Het gaat bij ons niet om zo veel mogelijk liters melk uit die koe te krijgen. Natuurlijk willen we dat de koeien goed geven, maar vooral dat ze gezond zijn terwijl ze dat doen, dat we trots kunnen zijn als we de kudde buiten laten.

Dingen als likblokken zorgen voor een aanvulling op hun rantsoen. Er hangen automatisch roterende borstels in hun stal waaronder ze zich volledig kunnen laten uitborstelen. Ze vinden dat zalig. Hun ligplekken worden goed onderhouden, ze liggen droog, proper… Er is altijd vers voer, op iedere hoek van de wei is er een waterbak… Dat hoort er gewoon bij als je boert. Ik denk dat er geen enkele boer is dat daar niet op inzet.”

“Een gelukkige koe heeft minder problemen met haar gezondheid en zal productiever zijn”, vult Bruno aan. “Een koe die haar natuurlijk gedrag kan tonen, zal zich automatisch goed voelen en zal gemakkelijker melk aanmaken. Er wordt heel veel gezegd over dierenwelzijn, maar bij onszelf en 99,99% van onze collega’s is dat eigenlijk een van de belangrijkste dingen.”

Ecologische voetafdruk zo klein mogelijk

Ook de opvallende windmolen bewijst dat de Jerseyhoeve haar ecologische voetafdruk zo klein wil houden. “Als landbouwbedrijf zit je sowieso met een hoog energieverbruik. Daar kan je niet omheen. De melkmachine en de koeling voor de zuivelproducten drijven de energiekosten wel de hoogte in. Dat heeft ons wel gestimuleerd om te gaan zoeken naar een manier om zelf energie op te wekken. Waarschijnlijk wordt het een combinatie van de windmolen en zonne-energie. Wind heb je in De Haan genoeg, dus dat is zeker geen probleem. We proberen zoveel mogelijk met biologisch afbreekbare verpakkingen en materialen te gebruiken.”

De Jerseyhoeve

“We proberen zoveel mogelijk met biologisch afbreekbare verpakkingen en materialen te gebruiken.”

 

“In de melkmachine wordt de melk al vooraf gekoeld, waardoor die in plaats van aan 36 graden aan 17 graden in de tank komt zodat je minder energie nodig hebt om te koelen”, vult Bruno aan. “We hergebruiken ook zo veel mogelijk water. Bij elke melkbeurt wordt de machine volledig gespoeld. Dat water wordt dan bijvoorbeeld gerecupereerd om de vloeren te kuisen. Dat zijn kleine initiatieven maar ze maken een groot verschil.”

24 uur op 24 uur

Het is duidelijk dat Bruno en Steffie trots zijn op wat ze doen. “Alles is hier samen: ons gezin, onze woonplaats, ons werk… 24 uur op 24 uur ben je ermee bezig. Het stopt niet op zondag, de vakantie en op feestdagen. Als je dan niet trots bent op wat je doet, dan denk ik dat je in de verkeerde sector zit”, vertelt Steffie. “We weten dat onze sector niet altijd het meest sexy imago heeft, en dat boeren ook niet altijd de beste sprekers zijn. Boeren zijn goed in boeren, maar je ziet dat stilaan veranderen. We kennen genoeg jonge boeren die rondleidingen geven, groepen en klassen ontvangen. Wij doen dat ook, want we vinden het ook een beetje onze verantwoordelijkheid om daaraan mee te werken, op een eerlijke manier alle vragen te beantwoorden en ook eens te tonen hoe het er echt aan toe gaat.”

Meer appreciatie dankzij korteketenverkoop

De ondersteuning van Inagro op dat vlak is voor hen dan ook van goudwaarde. “Zij werken campagnes uit waar wij als boeren nooit zouden opkomen. Zij hebben de juiste mensen die daar creatief in zijn en een manier vinden die aanslaat in de huidige maatschappij. Want het is soms heel onterecht hoe wij als landbouwers worden neergezet, het is ook niet dat we alleen maar negatief bekeken worden.

Integendeel, sinds we begonnen zijn met korteketenverkoop merken we dat er heel veel mensen zijn die appreciatie hebben voor onze sector en voor ons als lokale ondernemers. Op dat gebied kunnen we zeker niet klagen. Maar we weten ook dat er een groeiende groep is in onze samenleving die gewoon nog nooit iets met een landbouwbedrijf heeft gehad. Dat is ook logisch. We zijn met veel minder dan vroeger. Vroeger kende iedereen altijd wel iemand in de familie die boerde.  Nu is dat niet meer zo. Ik denk dat er veel mensen door foute berichtgeving en belangengroepen beïnvloed zijn zonder dat ze alle feiten kennen. Dan is het ook aan ons om ons steentje bij te dragen om die misverstanden uit de wereld te helpen.”

 

Tekst: Roularta - Beeld: Roularta

  • Terug naar overzicht

    << Hoofdstuk Bedrijfsvisie

  • Volgende pagina

    Professionele landbouwverbreding en -educatie >>