Distributie van zuivel

Distributie

De sleutel tot het succes van korte keten is de bereikbaarheid en toegang tot je producten. Je producten leveren aan andere verkooppunten kan een volgende stap zijn in je bedrijfsvoering, maar dat vereist wel de nodige voorbereiding en reflectie. We zetten je op weg.

Om hun bedrijf naar een hoger niveau te tillen overwegen steeds meer ondernemers in de korte keten om klanten te beleveren. Een optimale, slimme en efficiënte organisatie van de logistiek is een belangrijke voorwaarde voor een rendabel systeem, maar dat is geen eenvoudige opdracht.

Logistieke kosten berekenen

Een eerste stap in de goede richting is de kosten in beeld brengen. Veel korteketenondernemers onderschatten dat. Door een goed zicht te hebben op de kostenstructuur van je logistiek weet je waar optimalisatie of besparing mogelijk is. Bovendien schat je beter in welke kosten je kan doorrekenen aan je klanten. In deze fiche geven we een overzicht van de belangrijkste kostenposten voor de evaluatie van je logistiek systeem.

> Fiche Logistieke kosten van distributie

radijzen korte keten

Aanbevelingen voor landbouwers

Net omdat korteketenbedrijven kleinschalig en lokaal verankerd zijn, worden ze geconfronteerd met verschillende uitdagingen in hun logistieke organisatie. Maar elk bedrijf is anders. Bekijk daarom welke logistieke aanpak voor jouw onderneming het best werkt. Zo vind je een optimale, slimme en doeltreffende oplossing voor de meest rendabele korte keten. Met deze aanbevelingen helpen we je om je logistieke organisatie doordacht te beoordelen en te optimaliseren. Dat komt zowel jou als je klant op lange termijn ten goede.

Haerinck

Logistieke samenwerkingen

Steeds meer werken ondernemers regionaal samen om een groter en diverser klantenbestand aan te trekken. Om zo’n opschaling haalbaar en rendabel te maken, is een geoliede logistieke keten op maat van de ondernemer en van de regio essentieel. Een doordachte organisatie biedt talloze voordelen voor jou en je klant.

> Fiche Handvaten voor logistiek samenwerkingsmodel

Misschien denk je in de richting van business-to-business-verkoop (of b2b-verkoop). Onderhandelingen met een (buurt)supermarkt of detailzaak zijn voor de meeste producenten onbekend terrein. Vergroot je inzicht in haalbare verwachtingen en gebruikelijke principes. Zo ben je goed voorbereid om de onderhandelingen in goede banen te leiden en in een goede verstandhouding tot de opmaak van een leveringscontract te komen.

Vragen over jouw distributie?

Contacteer je vertrouwde adviseur.

Wekelijks onafhankelijk nieuws en persoonlijke uitnodigingen in je mailbox. Op jouw maat.