Automaat als afzetkanaal in de korte keten
Het succes van een automaat hangt af van een aantal aspecten: wetgeving, optimale kwaliteit, klantvriendelijke uitbating … Het ene is niet belangrijker dan het andere. Wij geven je graag mee waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van een automaat. Oordeel zelf of een automaat aan jouw wensen en mogelijkheden voldoet.
Waarom plaats ik een automaat?
- Je zet in op bereikbaarheid en toegankelijkheid.
- Je wil je producten 24 uur per dag aanbieden.
- Je hebt een beperkt aantal producten.
- Je gewenste tijdsinvestering laat een hoevewinkel niet toe.
Wat kost een automaat en wat brengt het op?
- Je kan huren of kopen, kiezen voor nieuw of tweedehands.
- Reken voor een automaat tussen de 3000 en 10 000 euro.
- Een melkautomaat kost tussen de 7500 en 10 000 euro.
- Staat je automaat niet op je eigen erf? Hou dan rekening met de huurprijs voor een standplaats.
- Bij een goede verkoop (weinig verlies en veel omzet) komen verschillende aspecten kijken. Hou dus rekening met zaken zoals vaste kosten, eventuele huur van standplaats…
Welke vergunningen heb ik nodig?
- Stedenbouwkundige vergunning:
- Niet nodig indien de automaat op je bedrijf staat of wanneer de automaat in de gevel is ingebouwd.
- Wel nodig wanneer je de automaat langs de openbare weg of op het domein van derden plaatst. Vraag de vergunning aan bij je gemeente.
- Informeer je goed bij de gemeente voor eventuele andere vergunningen.
Met welke wetgevingen moet ik rekening houden?
KBO, prijs, voedselveiligheid, drinkbaar water, etikettering, allergenen: meer informatie omtrent wetgeving vind je op deze pagina.
Voor een melkautomaat is een bijkomende toelating nodig, nl. detailhandel in levensmiddelen. Meer info vind je op de website van het FAVV.
Een automaat volgt in grote lijnen de wetgeving voor korteketenafzet. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Klik hier voor de lijst van het FAVV met de meeste recente voorwaarden.
Moet ik een verzekering nemen?
Een extra verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid na levering’ dekt je aansprakelijkheid als fabrikant of verkoper voor de geleverde producten.
Heb ik recht op een subsidie
Er is 30% VLIF-steun mogelijk voor de aankoop van een nieuwe automaat en als je in de automaat voornamelijk je eigen producten verkoopt.
Tips & tricks
- Zorg dat je automaat makkelijk bereikbaar is (vb. voldoende parking). Niet elk bedrijf is goed gelegen voor een automaat. Overweeg eventueel een plaats verderaf van je bedrijf.
- Kies een goed verlichte plaats.
- Let op voor vandalisme.
- Een automaat waar je de producten bij het langsrijden meteen kan zien, nodigt meer uit.
- Wees niet te seizoensafhankelijk en zorg voor rotatie in je producten, zodat je automaat het hele jaar door gevuld is. Of, plaats een beperkte periode een automaat voor seizoensgebonden producten.
- Met een goede eerste koopervaring bind je klanten aan je bedrijf. Zorg voor kwaliteitsvolle en verse producten. Vermijd een lege automaat en hou alles netjes.
- Zorg voor een leuke en efficiënte verpakking.
- Zorg ook voor een gevarieerd volume per product.
- Als je een specifieke ruimte voor een automaat voorziet en inricht, zorg dat deze voldoende ruim is om bij succes eventueel nog een extra automaat te plaatsen.
- Ga zelf eens langs bij een hoeveautomaat en leer zo wat goed werkt of wat beter kan.
- De mogelijkheid om elektronisch te betalen verhoogt grotere aankopen en trekt een jong publiek aan.
Hoe communiceer ik en welke promotie moet ik voeren?
- Zorg voor één duidelijke gebruiksaanwijzing en gsm-nummer bij problemen.
- Werk met een duidelijke bewijzering en een uithangbord. Vraag hiervoor advies bij de dienst ruimtelijke ordening van je gemeente.
- Maak gebruik van bestaande websites voor promotie van je producten. Kijk eens op www.100procentwest-vlaams.be of www.rechtvanbijdeboer.be .
- Zorg voor een website en wees actief op sociale media (Facebook, Instagram…). Plaats er informatie over je product of bedrijf, openingsuren, receptjes…
- Maak je aanbod kenbaar via verschillende wegen (vb. gemeentelijk infoblad, dag van de landbouw…).
Met een automaat kan je nooit alle klanten kennen. Via Facebook communiceren we wel heel nauw met onze klanten. De klanten kunnen heel veel zien. Ze kunnen binnenkijken in onze werkruimte, en dat geeft veelal aanleiding voor een klein praatje. Wij hebben ook een webshop, waar mensen kunnen bestellen en afhalen, waardoor we ook nog een stukje klantencontact hebben.
Elien en Piet, Het Elsthof