Strategische beslissingen: je (online) verkoop stroomlijnen
"Volle gas vooruit" is het motto van heel wat korteketenproducenten. Doorheen je werking neem je bijvoorbeeld honderden beslissingen. Dat doe je om verkoopcijfers op korte termijn te stimuleren, maar ook om je bedrijf naar de marktpositie te brengen die jij wil. Tot nu toe nam je die beslissing misschien vaak intuïtief of op basis van gesprekken met anderen. In een reeks van vier nieuwsberichten reiken we je handvaten aan om beslissingen voortaan doordacht te nemen. De voorbije weken kreeg je al tips over je prijszetting en betaalwijze, over keuzes maken aan de hand van je kpi's en over doordacht investeren. Deze week helpen we je op weg om je (online) bestellingen efficiënter te beheren.
Het bestelproces achter de schermen optimaliseren
Bestellingen komen via allerlei kanalen binnen. Denk aan telefoon, e-mail, Whatsapp, Messenger of het contactformulier op je website. Naast de winkel zijn er nog de B2B-bestellingen. En veel producenten hebben nu ook al een webshop, al dan niet met online betaling. Alle bestellingen centraliseren, verwerken en de betalingen opvolgen vraagt tijd... heel veel tijd! Wil je je bestelproces optimaliseren, dan analyseer en verbeter je best alle stappen in het proces. In onze fiche leggen we je uit hoe je dat aanpakt. Enkele korteketenproducenten gingen al met onze tips aan de slag. Wat ze precies deden, ontdek je in onze video.
Het bestelproces voor de schermen optimaliseren
Digitaal bereik je een grotere doelgroep. Klanten kunnen op elk moment van de dag hun bestelling plaatsen en soms werkt online bestellen drempelverlagend. Maar hoe klanten het ervaren om bij jou te bestellen, heeft een grote invloed op de klantentevredenheid. Een online bestelsysteem staat of valt met een gestructureerde bestelprocedure in combinatie met een klantvriendelijke service. Goed nadenken over het bestelproces voor de schermen loont dus in je verkoop. Maar er is meer! Via (online) bestellingen verzamel je ook klantengegevens die van pas komen om je aanbod in de kijker te zetten. Aan de slag? Ontdek in onze video hoe collega-producenten het aanpakken. Gebruik de tips in onze fiche om jouw bestelproces onder de loep te nemen.
Bekijk ook de webinar
Door de coronacrisis is de verschuiving naar online bestellen versneld. Net daarom organiseerden we in december 2020 een webinar over online bestellen. De concrete tips en voorbeelden kan je meteen zelf in de praktijk brengen of even laten rijpen. Een aanrader als je je straks verdiept in jouw bestelproces!
Wil je net als collega-producenten aan de slag gaan?
