Strategische beslissingen gemakkelijker maken dankzij KPI's
"Volle gas vooruit" is het motto van heel wat korteketenproducenten. Doorheen je werking neem je bijvoorbeeld honderden beslissingen. Dat doe je om verkoopcijfers op korte termijn te stimuleren, maar ook om je bedrijf naar de marktpositie te brengen die jij wil. Tot nu toe nam je die beslissing misschien vaak intuïtief of op basis van gesprekken met anderen. In een reeks van vier nieuwsberichten reiken we je handvaten aan om beslissingen voortaan doordacht te nemen. Vorige week kreeg je tips over je prijszetting en betaalwijze. Deze week zoomen we in op KPI's.
KPI's definiëren
KPI’s of kritische prestatie-indicatoren meten de prestaties van belangrijke processen in je bedrijf. Aan de hand van die parameters zie je snel of je processen goed verlopen en waar eventueel ruimte voor verbetering is. Ze geven nuttige informatie om je strategie bij te sturen, doelen te definiëren en de vooruitgang op te volgen. Wil jij aan de slag gaan met KPI's? Breng in kaart welke processen een impact hebben op je resultaten en op je klantentevredenheid en definieer via welke parameters je de prestaties gaat beoordelen. Met de hulp van Inagro en POM West-Vlaanderen nam kaasmakerij 't Groendal enkele strategische beslissingen doordacht. Kijk hoe de producent dit ervaarde...
Win-win voor jou, je team en de klant
- Je krijgt nuttige informatie om je strategie bij te sturen.
- Je optimaliseert bedrijfsprocessen.
- Je verhoogt de klantentevredenheid.
- Je houdt de vinger aan de pols en detecteert snel pijnpunten.
Wil je net als 't Groendal aan de slag gaan?
Deze fiche maakt deel uit van de korteketentoolbox, een box vol nuttige en praktische tips voor korteketenproducenten.