Routeplanner: strategische ondersteuning van melkveehouders
Melkveehouders moeten regelmatig aanpassingen uitvoeren op hun bedrijf, maar de economische impact van deze weloverwogen keuzes is niet altijd duidelijk. Een tool die hierbij kan helpen bestaat al meerdere jaren maar wordt momenteel grondig herzien door ILVO, Boerenbond, Hooibeekhoeve en Inagro. Dit gebeurt in kader van het VLAIO-LA traject ‘Routeplanner Melkvee 2.0: een succesvolle strategische beslissingstool vraagt om opschaling’.
Op basis van de huidige bedrijfssituatie helpt de Routeplanner-tool melkveehouders duurzame keuzes te maken richting een rendabel en leefbaar bedrijf. Er wordt gekeken naar hoe men het bedrijf economisch kan optimaliseren en het zorgt ervoor dat melkveehouders inzicht krijgen in de beperkingen en kansen van hun bedrijf.
Hoe werkt de tool?
De Routeplanner-tool werkt met gegevens van de bestaande bedrijfssituatie van het bedrijf om een analyse uit te voeren. Deze inputparameters zijn:
- Technische kengetallen (jaarproductie, tussenkalftijd, afkalfleeftijd vaarzen, …)
- Rantsoengegevens
- Bedrijfseconomische gegevens (kostprijs mais- en grasteelt, kostprijs vaarzenopfok, …)
- Gegevens over ruwvoedervoorziening en mestafzet (totale bedrijfsoppervlakte, burenregeling, pachtprijzen in de regio, …)
- Beschikbare arbeid
- Mogelijke investeringskosten van een nieuw stal
- De gemiddelde uitbetaalde melkprijs
Op basis van deze gegevens berekent de tool een economisch optimum. Hierbij wordt rekening gehouden met de verschillende bedrijfsprocessen en hun onderling verband.
Het nemen van strategische beslissingen
Is uitbreiden interessant? Wat als de melkprijs daalt? Is maïs aankopen een optie en aan welke prijs? Op basis van het resultaat van de berekening geeft de tool aan welke keuzes economisch gezien interessant zijn en waarom. Naast inzicht in de economische gevolgen van een keuze wordt er ook inzicht gegeven in beperkende factoren zoals een land-of arbeidstekort of een mestoverschot.
Met behulp van de Routeplanner-tool kunnen melkveehouders dus weloverwogen beslissingen nemen op basis van grondige analyse van hun specifieke bedrijfssituatie, rekening houdend met de gevolgen, beperkingen en verbeterpunten.