Mystery shoppers klappen uit de biecht
Korte keten zit in de lift. De consument hecht steeds meer belang aan beleving en authenticiteit, zeker bij de keuze en de aankoop van voeding. Naast lekker en betaalbaar moet voeding ook een waarde hebben. Jij speelt daar al op in door jouw producten aan te bieden via de korte keten. Maar er is nog ruimte om nog meer in te spelen op de behoeftes van de consument. Klaar om jouw klantenbeleving te verbeteren? In dit nieuwsbericht delen we 3 tips. Maar voor het grote werk nodigen we je uit voor onze gesprekstafels op 20 oktober.
TIP 1: Schep de juiste verwachtingen
De juiste verwachtingen scheppen begint bij de benaming van je winkel. Een hoeveslagerij is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een afhaalpunt voor vlees. Denk goed na over de beeldvorming. Zorg dat de look-and-feel van je communicatie de sfeer van je verkooppunt weerspiegelt. Gebruik daarvoor recente en professionele foto's, zodat het plaatje klopt. Zorg ervoor dat de producten die je op je website of sociale media vermeldt ook aanwezig zijn in je winkel.
Wist je dat... bedrijven met minder dan 5 jaar ervaring proper zijn, maar soms een te "cleane" indruk maken?
TIP 2: Trek klanten aan met je assortiment
Een ruim assortiment is een troef. Meer nog, voor een uitgebreid assortiment is het de moeite om een verplaatsing te maken naar de hoevewinkel. Denk dus goed na over jouw assortiment en verbind je met andere korteketenproducenten uit de buurt. Stal je beschikbare aanbod maximaal uit. Zien doet kopen! Uiteraard mag je je eigen producten in de kijker zetten. Maak daarom kenbaar welke producten je zelf maakt en welke oorsprong de andere producten hebben. Maar vermijd dat rekken leeg komen te staan. Producten die je niet in de winkel kunt leggen, kan je visueel maken via een overzichtslijst en/of foto's. Zorg ook dat je productaanbod klopt met je communicatie. Extra tip: met proevertjes leren klanten jouw producten kennen.
Wist je dat... bedrijven met minder dan 5 jaar ervaring vaker een breder assortiment hebben?
TIP 3: Zet in op klantenbinding
Tien nieuwe klanten werven kost evenveel energie als tachtig bestaande klanten behouden. Investeer daarom in klantenbinding. Organiseer bijvoorbeeld regelmatig een klantenactie om klanten aan jouw winkel te binden. Of sluit je aan bij bestaande initiatieven, zoals Joyn. Verzamel e-mailadressen zodat je consumenten op regelmatige tijdstippen kunt contacteren. Consumenten die echt verbonden zijn, treden zelfs op als ambassadeur van jouw hoevewinkel. Extra tip: een persoonlijk onthaal charmeert.
Wist je dat... bedrijven met minder dan 5 jaar ervaring vaak veel kennis en uitleg bieden aan de consument, meer investeren in klantenbinding en vaker een zakje of doosje ter beschikking stellen?
Klaar voor het grote werk? Benieuwd naar meer?
Neem deel aan onze gesprekstafels
