Mystery shoppers bezoeken hoevewinkels en klappen uit de biecht
Korte keten zit in de lift, en dat biedt veel perspectieven en kansen. Tegelijk zorgt het voor heel wat uitdagingen. Denk aan de opkomende concurrentie binnen en buiten de korte keten. In het project 'Empowering Farmers' begeleiden we samen met Hogeschool VIVES verschillende korteketenproducenten om de uitdagingen in hun klantenbeleving te identificeren en stapsgewijs aan te pakken. Zo ben je beter bestand tegen de opkomende concurrentie voor en binnen de korte keten. Tijdens tafelgesprekken op 20 oktober klapten mystery shoppers van hoeve- en streekwinkels uit de biecht.
Empowering Farmers, het project waarin we 40 korteketenproducenten begeleiden, bouwt verder op het project Farmer Business+. Daarin gaven we je inzicht in de behoeften en wensen van de consument in een niet-stedelijke omgeving. Het traject leerde ons dat kennis en oplossingen aanbieden niet per definitie aanzet tot actie. Vaak leidt het hoogstens tot goede voornemens. De pilootbedrijven uit Farmer Business+ waren dankbaar dat we acties formuleerden vanuit hun eigen sterktes en competenties. Empowering Farmers speelt daarop in, maar dan daadkrachtiger. Zo zorgen we ervoor dat jij groeit in jouw ondernemerschap, wat je sterker maakt als ondernemer naar de toekomst toe.
Customer journey als basis
Concreet gaan we na hoe we de beleving van de klant in de winkel kunnen optimaliseren. Daarvoor baseren we ons op de customer journey of klantenreis. Van informatie opzoeken vóór het winkelbezoek over het assortiment en de winkelinrichting tot de betaalwijze en het afscheid, in alle rechtstreekse en onrechtstreekse contactmomenten vormt de klant zich bewust of onbewust een beeld over je winkel. Die ervaring begrijpen en verbeteren leidt tot een gunstigere concurrentiepositie.
Via een analyse van de customer journey maken we een SWOT-analyse op van de deelnemende hoeve- of streekwinkel. Daarnaast engageren we mystery shoppers die hun ervaringen in iedere stap van de customer journey bewust beleven. Afhankelijk van kansen en noden starten we een vervolgtraject dat inzet op procesbegeleiding via individuele coaching en kennisopbouw via lerende netwerken.
Tien tips voor jouw customer journey
Zo stuurden we intussen 40 mystery shoppers op pad naar een groep van korteketenverkooppunten. Iedere winkel kreeg de verslagen anoniem toegestuurd. Om het debat open te trekken, organiseerden we op 20 oktober een gespreksavond. Producenten kregen een unieke gelegenheid om uit de eerste hand te horen wat klanten als positief of negatief ervaren. Samen met hen gingen ze op zoek naar oplossingen voor hindernissen die zij ervaren voor, tijdens en na de aankoop. De tien tips die Lies Kestelyn, onderzoeker aan VIVES, bij de start van de avond presenteerde, delen we binnenkort met jou in een nieuwsbericht. Houd onze nieuwsbrief in het oog! Kan je niet wachten? Surf dan al even naar onze korteketentoolbox.
Mystery shoppers en producenten samen rond de tafel
Om de tafelgesprekken te stroomlijnen, bedachten we zeven stellingen, één voor iedere tafel. Geanonimiseerde quotes van mystery shoppers op de tafel inspireerden de gesprekspartners. “De aanpak met de stellingen en de quotes was heel vernieuwend. De quotes hielden het gesprek aan tafel op gang”, getuigde een deelnemende producent enthousiast. “Ik sta versteld van de creativiteit van collega-producenten. Ik leerde dat ik ook wat meer mag durven in mijn communicatie en promotie”, vertelde een andere producent. “Het is goed dat VIVES en Inagro hoeve- én streekproducenten samengebracht hebben. Streekproducenten kunnen mij als hoeveproducent op een andere manier inspireren”, zei een andere deelnemer over de avond.
Ook groeien als ondernemer?
