Horeca en toeristen, interessante afnemers van korte keten?
Veel landbouwers zoeken een extra inkomstenbron in de rechtstreekse verkoop van hun producten en waarderen het persoonlijke contact met hun klanten. Er is ruimte voor extra verkoop bij horeca en logiesaanbieders. Om de korteketenondernemers en toeristische ondernemers dichter bij elkaar te brengen, plant het Leader-project ‘Westhoek op je bord’ meerdere initiatieven. Deel jouw mening zodat deze initiateven écht het verschil kunnen maken.
Wat zijn de win-wins voor jou, logies en toeristen?
We willen korteketenondernemers en toeristische ondernemers dichter bij elkaar brengen. Daarom gingen we de voorbije maanden langs bij een aantal hoevewinkels, logiesuitbaters en gemeentelijke diensten voor toerisme. Zij schoven een aantal interessante pistes naar voren. We willen voortbouwen op enkele daarvan.
Om een juiste selectie te maken, toetsen we hun ideeën graag even af bij jullie. Via slechts 15 vragen kan je ons helpen zoeken naar de win-wins voor logiesuitbaters, producenten en toeristen. Dank je wel om 10 minuten van je tijd vrij te maken! In het voorjaar van 2024 starten we concrete samenwerkingen met ondernemers op.
Slimme samenwerking met toerisme via Westtoer
Inagro slaat voor dit Leader-project de handen in elkaar met Westtoer, het provinciale agentschap voor toerisme, via een aantal pilootacties en lokale samenwerkingen tussen land- en tuinbouwers, horeca en logies in de Westhoek.
Uiteindelijk stellen we als doel het korteketenaanbod te vernieuwen en uit te breiden maar ook aan te passen aan de behoeften van toeristen en recreanten. Bezoekers moeten hun verblijf letterlijk kunnen proeven.
Studenten hotelschool Ter Duinen de boer op
Vanuit dat idee nodigden we een 70-tal studenten van Hotelschool Ter Duinen (Koksijde) uit om letterlijk de boer op te gaan. Op één dag bezochten ze een zuivelproducent, een groente- of fruitkweker en een hoeveslagerij. Die ervaring inspireert de chefs in spe in de ontwikkeling van innovatieve recepten voor de toeristische sector. Het resultaat van die uitdaging ontdekken producenten en horeca in maart. Wordt vervolgd!