Groeiteams als laagdrempelige adviesraad voor landbouwbedrijven
Binnen het PDPO-project Empowering Farmers gingen bedrijven op zoek naar advies binnen hun eigen kennissenkring. Ze lieten zich op een innovatieve manier ondersteunen door middel van een groeiteam. Door je als korteketenondernemer te omringen met een ‘groeiteam’ kom je sneller tot actie, want diverse taken gelijktijdig managen is niet altijd eenvoudig. Bevindingen en praktische informatie uit het project werden gebundeld in een handige toolbox.
Durf jezelf te omringen met mensen van buitenaf
Een aantal bedrijven startten met een innovatief traject. Ze onderzochten of ze op eenvoudige en laagdrempelige manier advies konden inwinnen van kennissen uit hun netwerk, bijvoorbeeld rond het promoten van hun producten, het uitbreiden van het assortiment of het organiseren van belevingsvolle activiteiten. Deze aanpak is gebaseerd op de adviesraden zoals die bij KMO’s al zijn ingeburgerd.
“Durf jezelf te omringen met mensen van buitenaf. Een adviesraad vormt vaak een eyeopener voor bedrijfsleiders. De externe, onafhankelijke blik van adviseurs helpt ondernemers om snel vooruitgang te boeken in hun bedrijfsvoering”, verduidelijkt Lynn Rambour, oprichter van Boardplus en expert rond het organiseren van adviesraden bij ondernemers.
Binnen het project Empowering Farmers spreken we over een 'groeiteam' in plaats van een adviesraad.
Kies voor een aanpak op maat van jouw bedrijf
Groeiteams bieden je als bedrijfsleider een grote flexibiliteit op het vlak van samenstelling en doelen om naartoe te werken, maar je houdt best rekening met volgende aandachtspunten:
- Een groeiteam komt bij voorkeur drie keer per jaar samen
- Het succes van een groeiteam hangt sterk af van hoe duidelijk de doelen geformuleerd worden
- Er kan zowel gewerkt worden aan strategische als operationele doelstellingen.
- In de praktijk blijkt vaak dat heel concrete werkpunten met een relatief korte deadline het meeste kans op slagen bieden.
- Duidelijke afspraken maken met externe leden en effectief aan de slag gaan met hun input zijn pijlers voor succes
Bedrijfsleiders die reeds aan de slag gingen met een groeiteam zijn wel van mening dat een groeiteam de bedrijfsactiviteiten kan bevorderen en hen een waardevol klankbord kan verschaffen om ideeën mee af te toetsen.
Omdat we onze externe leden goed kennen kunnen we op een informele manier nadenken over onze uitdagingen. Tijdens deze sessies komen vaak creatieve ideeën voor belevingsvolle activiteiten op de hoeve naar voren die we zelf niet direct zouden bedenken.
Wim Mahieu
Hoeve Mahieu

Ga zelf aan de slag met de handleiding en de korteketentoolbox
De bevindingen uit het proeftraject werden gebundeld in een draaiboek dat bedrijfsleiders op weg helpt bij de oprichting van hun eigen groeiteam.
De handleiding is terug te vinden in de korteketentoolbox, waar je als producent praktische en toegankelijke informatie vindt over klantenbeleving en optimalisatiemogelijkheden voor hun bedrijfsprocessen.
Ontdek wat de meerwaarde van een groeiteam voor jou kan zijn
