Efficiënter werken op je varkensbedrijf met een goede planning en doordachte looplijnen
Soms telt een dag te weinig uren en een week te weinig dagen om alles gedaan te krijgen. Maar met de juiste aanpak kan je toch wat tijd winnen. In het kader van de LEADER-projecten “Weerbaarheid in de Westhoek” en “Weerbare varkens en boeren in Midden West-Vlaanderen” organiseerden we twee workshops efficiëntie en planning op je varkensbedrijf. De tips en tricks uit deze workshops vatten we graag nog eens voor jou samen.
Orde is je beste vriend!
Zoeken naar materiaal of tot de vaststelling komen dat je iets tekort hebt net op het moment dat je aan een taak wil beginnen, kost je enorm veel tijd. Je verliest tijd met zoeken, je moet materiaal bijhalen of je planning omgooien omdat je de taak niet meteen kan uitvoeren. Herkenbaar? Om tijd te besparen is orde je beste vriend! Zorg dat je materiaal altijd op dezelfde plaats ligt. Kies een logische plaats, zodat je er makkelijk bij kan.
Vaak loont het om te investeren in extra klein materiaal zoals een verlengsnoer, een behandelbakje, koffer met klein gereedschap, borstel, schep… Zorg dat dit beschikbaar is in elke stal, zo moet je niet telkens je volledig bedrijf doorkruisen als je iets nodig hebt. Ook orde in je opslagruimte is belangrijk om te voorkomen dat je plots zonder materiaal valt, of zaken bestelt die je eigenlijk nog op voorraad hebt. Kies een logische plaats voor je opslagruimte. Dit kan één centrale opslagruimte zijn voor je volledige bedrijf, of een specifieke opslagruimte per stal met daarin het specifieke materiaal voor die stal.
Looplijnen: routine of toch eens kritisch bekijken?
Heb je je al afgevraagd waarom je op je bedrijf van punt A naar punt B loopt en niet anders? Vaak voeren we taken uit vanuit een bepaalde routine en in een bepaalde volgorde. Die routine ontstond waarschijnlijk vanuit een bepaalde logica, maar het is de vraag of dat nog steeds logisch is. Neem daarom eens afstand van je manier van werken en bekijk ze kritisch. Soms helpt het om dit met iemand extern te bespreken.
Ook de uitvoering van je dagelijkse taken kan je kritisch bekijken. Bij de evaluatie kan het helpen om alles uit te schrijven. Die handleiding is ook handig als er onverwacht iemand jouw taken moet overnemen.
Efficiëntie in de stal en op je bureau, kleine dingen maken het verschil!
Ook administratie vraagt veel tijd. Net zoals in de stal kan je met orde veel tijd winnen. Zorg ervoor dat je administratie een logische plaats krijgt. Dit kan ofwel fysiek, zoals bijvoorbeeld een bakje met “te betalen facturen” als digitaal met bijvoorbeeld een mapje in je mailbox voor facturen. Kies een systeem dat bij jou past. Hetzelfde geldt voor de opmaak van een takenlijst en een planning. Dit kan in een app of digitale agenda, maar werkt even goed als je de taken in een schrift noteert en de planning op een bord schrijft.
To do-lijst en planning
Maak een lijst van de uit te voeren taken en neem vervolgens de tijd om een realistische planning op te maken per dag of of op weekbasis. Hou rekening met alles wat een invloed kan hebben op het verloop van die dag of week. Noteer dus ook afspraken met bijvoorbeeld de dierenarts, een oudercontact van je kinderen of een belangrijke deadline zoals een aangifte. Zo weet je dat je die dag minder tijd hebt.
Wat gedaan is vink je af, dit geeft een goed gevoel en als je met meerdere mensen op het bedrijf werkt, geeft het voor elke medewerker een mooi overzicht van de uitgevoerde taken. Komt er onverwachts toch iets tussen, verplaats dan de geplande taken naar een ander moment en schrap ze niet zomaar. Dit geldt voor het werk in je stal én voor je administratief werk. Plan ook dit mee in!
Alles samengevat
Bekijk de tips en tricks uit de workshops in detail in de presentatie of kort en bondig via het protocol 'Efficiëntie en planning'.