Belhop - organiseren activiteit

Hoe promoot ik mijn verbredingsactiviteit?

Een goed georganiseerde of unieke verbredingsactiviteit is nog geen garantie op succes. Met deze aandachtspunten zet je alvast je promomachine goed in gang, online en offline.

Wanneer je een verbredingsactiviteit aanbiedt, is het belangrijk goed na te denken welke kanalen je wil inzetten om je activiteit te promoten. Kies idealiter voor een evenwichtige combinatie tussen online en offline. Oordeel zelf welke kanalen uit onderstaand overzicht het meest geschikt zijn voor jouw activiteit en gebruik de tips goed. 

Maak een goed plan!

  • Stel een communicatiematrix op: een handig schema met een overzicht van de verschillende kanalen, de doelgroep, hoe je de tool wilt inzetten, de eindverantwoordelijke en de timing van de communicatie voor jouw activiteit.
  • Trek beeldmateriaal en kleuren door op alle communicatiekanalen voor een consistente stijl
  • Ken je sterktes. Durf hulp inroepen voor een professionele uitstraling
  • Spreek actief klanten aan via sociale media, flyers… om hen zo naar je website te leiden voor meer informatie. Mensen komen niet uit zichzelf info zoeken op jouw site of Facebook-event.

Online communicatiekanalen

  • 1. Website met informatie over de activiteit:

    • Zorg voor een klein tekstje met een sprekend beeld van de activiteit op de homepage als aantrekkelijke binnenkomer. 
    • Een inschrijfknop of een knop “meer informatie hier” op de homepage zet de bezoeker aan tot actie. 
    • Op een onderliggende pagina zet je alle nodige info over de activiteit, met eventueel een link om in te schrijven. Alle promotie via andere kanalen leidt naar deze informatie. 
    • Deel de informatie op de website via sociale media: voorzie een beeld en een klein tekstje en link naar je website. 
  • 2. Mailings – nieuwsbrieven:

    Mails met nieuwsbrieven hebben een grote meerwaarde, aangezien ze rechtstreeks bij je doelgroep terechtkomen. Let wel op volgende zaken: 

    • Zorg voor een goede opmaak: aantrekkelijk, herkenbaar, een mooi beeld bv. een banner, eenvoudige lay-out, een sprekend en concreet onderwerp, eventueel als vraag geformuleerd… 
    • Kies voor een duidelijke titel met een korte intro. 
    • Stimuleer een duidelijke actie: leid mensen naar je website of een inschrijfformulier via een knop. 
    • Beperk de tekst zodat mensen de nieuwsbrief makkelijk kunnen scannen. 
    • Let op voor de GDPR-wetgeving: tenzij klanten die bij jou iets gekocht hebben of gebruik maakten van een dienst, heb je de toestemming nodig van mensen dat ze een nieuwsbrief willen ontvangen. Voorzie ook altijd een uitschrijfknop. 
  • Sociale media (Facebook, Instagram, YouTube…) voor het aankondigen van een activiteit:

    • Plaats een beeld met een tekstje of een klein animatiefilmpje op sociale media als aankondiging voor een activiteit. 
    • Zorg voor een goede inhoud: 
      • Activerend: Lok interactie uit en zorg voor een call to action, bv. schrijf je in voor onze activiteit. 
      • Prikkelend: Probeer je volgers emotioneel te triggeren, eventueel met humor. 
      • Scanbaar: Post een visueel sterk bericht dat opvalt. 
    • Maak een evenement aan op Facebook tot twee maanden op voorhand.  
    • Achteraf kan je sfeerbeelden toevoegen en eventueel een volgend evenement aankondigen. Let wel op met GDPR en portretrechten.   
    • Ontwikkel per kanaal een strategie:  
      • Facebook voor tips en inspiratie, aanmaken evenement…  
      • Instagram voor sfeerbeelden en een blik achter de schermen. 
    • Bewaar het overzicht en plan wat je op welk moment waar zal posten. 
  • 4. Externe databanken en websites:

    • Maak gebruik van databanken en sites zoals ‘Uit in Vlaanderen’ om jouw activiteit actief te promoten. 
    • Vraag ook eens na wat de mogelijkheden zijn binnen jouw gemeente. 

Offline communicatiekanalen

5. Affiche:

  • Vermeld op een affiche zeker volgende elementen: datum en locatie van de activiteit, doelgroep en prijs. 
  • Kies voor een A2- of A3-formaat. 
  • Verzorg de bladschikking en beperk het aantal kleuren. 
  • Canva.com is een goede tool om affiches en flyers te ontwerpen.
affiche belhop - promoten activiteit
Voor 15 euro kan je al
1000
flyers drukken.

6. Flyer:

  • Beperk het aantal leestekens, schrap wat overbodig is en zorg voor een goede slogan.  
  • Accentueer belangrijke zaken of speel met een extra kleur. Gebruik zeker ook voldoende witruimte. 
  • Kies voor een A5- of A6-formaat. 
  • Vermeld de verantwoordelijke uitgever: naam en adres. 
samenwerken - organiseren activiteit

Plan je eenzelfde activiteit meer dan één keer, zet dan geen datum op de flyer of affiche, maar wel waar er meer informatie te vinden is. Op die manier kan je de ‘oude’ flyers en affiches verder gebruiken.

Mieke Vergote

Adviseur bij Miessentiel

Belhop - organiseren activiteit

7.Verwijsbord of gevelbanner:

  • Denk goed na over de grootte van het bord en de materiaalkeuze. 
  • Plaats het bord op privédomein, anders moet je toestemming vragen aan de gemeente. 
Verwijsbord

8. Stadskrant, vakblad, dagblad:

  • Informeer binnen jouw netwerk naar de mogelijkheden. 
  • Contacteer eventueel de pers. 

Meer info

​​Probeer zelf eens aan de slag te gaan met deze handige tips en maak eens een communicatiematrix. ​Zit je nog met vragen over de promotie van jouw activiteit? Wij helpen je graag verder!

Wekelijks onafhankelijk nieuws en persoonlijke uitnodigingen in je mailbox. Op jouw maat.