WAP-actie toont leerlingen in Week van de Smaak waar voedsel vandaan komt
Iedere dag krijgen consumenten een lekker palet aan smaken op hun bord, gekozen uit een rijk aanbod van verse en kwaliteitsvolle producten. Waar dat voedsel vandaan komt en hoe landbouwers (om de hoek) voor al dat lekkers zorgen, is vandaag minder aanwezig in de parate kennis. Met een WAP-actie wil Inagro de band van de schoolgaande jeugd met hun voedsel versterken. Een actie die kan tellen, zeker tijdens de Week van de Smaak!
Wie kan beter vertellen over hedendaagse voedselproductie dan de voedingsproducent zelf? Het West-Vlaamse onderzoeks- en adviescentrum Inagro schreef een wedstrijd uit waarbij scholen WAP - worst, appelmoes en patatjes of het favoriete gerecht van heel wat kinderen - konden winnen voor de hele klas én hun boerderijbezoek terugbetaald kregen. Wat ze daarvoor moesten doen, is een bezoek boeken aan een boerderij uit het netwerk Met de klas de boer op in het schooljaar 2022-2023.
Herkomst van voedsel écht ontdekken
Gelukkige winnaar van de wedstrijd was juf Mieke De Grande van het Sint-Andreasinstituut in Brugge. Zij ging begin oktober al met haar klas uit het vierde leerjaar naar ’t Kakelend Kippenmuseum in Diksmuide. “We vinden het vooral belangrijk dat onze leerlingen de herkomst van het voedsel op hun bord écht ontdekken”, vertelde ze daarover. “Veel leerlingen wonen in de stad en komen amper in aanraking met het platteland. Voor hen gaat er tijdens zo’n boerderijbezoek werkelijk een wereld open.”
Samen met twee andere smulpapen van juffen en 45 kleine Bourgondiërs genoot ze op vrijdag 25 november, in de Week van de Smaak, van hun hoofdprijs: worst, patatjes en appels van West-Vlaamse bodem in de klas. Die prijs kwam erg gelegen: “Onze klas is momenteel gehuisvest op een tijdelijke locatie, in afwachting van een nieuwbouw. Ons middagmaal wordt hier warm geleverd. Dankzij Inagro konden we nog eens genieten van een verse, heerlijke warme maaltijd met lokale producten”, vertelde juf Mieke enthousiast.
En dat konden ook de leerlingen smaken. “De WAP was heel lekker. Dankzij de filmpjes van de kindjes van de boerderij weet ik nu ook waar de worst, appelmoes en patatjes die ik vanmiddag at vandaan komen.” Volgens de juffen was de activiteit ook een kans om de leerstof in te oefenen: “WAP maken bood ons meteen leerkansen, want snijd je een appel, dan pas je eigenlijk de deeltafels toe”, lachte juf Mieke.
Ervaring opdoen met al hun zintuigen
De tweede plaats ging naar juf Griet Messeeuw van de Levensboom in Marke. Zij won appels voor de hele school nadat ze midden oktober met haar kleuters naar ’t Goed ter Heule trok. “Op de boerderij kunnen kinderen ervaringen opdoen met al hun zintuigen, bij de dieren, op het land, in de aarde. Ze ontdekken de oorsprong van gekende producten als groenten, fruit, melk en honing. Samen op stap gaan, schept ook een band”, getuigde juf Griet enthousiast.
Ontdekken waar voedsel vandaan komt, is een belangrijk aspect in de bewustwording. “Doorheen het schooljaar plannen we verschillende uitstappen, waarvan minstens één een bezoek aan de boerderij is. Ik begrijp eigenlijk niet waarom scholen dat niet zouden doen. Zo’n boerderijbezoek is een makkelijk te organiseren uitstap met een boeiend dagprogramma voor weinig geld.” En dat juichen ook de leerlingen toe. “Een bezoek aan de boerderij is superleuk. Toen wij gingen, zagen we hoe het fruit groeit. We mochten er ook zelf plukken”, klonk het spontaan.
Hogere maatschappelijke waardering
Net dat is wat Inagro met het aanbod Met de klas de boer op wil bereiken. “De kans op een werkelijke boer-burgerontmoeting is in onze maatschappij sterk gedaald. Heldere en objectieve informatie delen over land- en tuinbouw en boeren en burgers verbinden, zijn cruciaal om tot beter begrip en hogere maatschappelijke waardering te komen”, stelt Muriël Derycke, adviseur landbouweducatie bij Inagro.
Al twintig jaar krijgen landbouwers die klassen laten kennismaken met het leven op de boerderij ondersteuning van de Provincie West-Vlaanderen en het West-Vlaamse onderzoeks- en adviescentrum. “Kinderen en jongeren in contact brengen met de oorsprong van voedsel voedt het wederzijdse begrip en respect tussen boer en burger. Daarom streven we naar een zekere intensiteit, een levensechte kennismaking die kansen biedt tot dialoog en dus meer is dan een les in de klas over de boerderij”, klinkt het.
Het netwerk Met de klas de boer op bestaat uit meer dan zestig bezoekboerderijen met een geografische spreiding over West-Vlaanderen, die de diverse subsectoren binnen de land- en tuinbouwsector vertegenwoordigen. “Elke boerderij is anders. Een melkveehouder heeft bijvoorbeeld een ander verhaal te vertellen dan een groentekweker. En op dezelfde hoeve vallen in verschillende seizoenen verschillende activiteiten te beleven. Die grote diversiteit en nuances maken de ervaring nog sterker.”
Kinderen van landbouwers brengen verhaal tot in de klas
Om scholen warm te maken om werk te maken van een boerderijbezoek, lanceert Inagro een reeks filmpjes over WAP. “Deze zomer lieten we kinderen uit drie landbouwgezinnen vertellen over hét product van hun boerderij: worst van varkentjes die met de nodige zorg opgroeien, patatjes uit de oerdegelijke West-Vlaamse grond en appels die blozend rijpen in het West-Vlaamse zonnetje”, gaat Muriël Derycke verder.
Léon (7) en Lize (10) van De Heerlijkheid in Vladslo nemen de leerlingen mee de varkensstal in, via de slagerij naar de hoevewinkel. Bij Kasper (10) en Lara (12) van Fruit Lambrecht-Baart ontdekken ze hoe appels groeien. En Morris (6) en Lena (9) van Belhop in Poperinge tonen welk werk er schuilt in de productie van patatjes. Zo brengen leeftijdsgenoten het West-Vlaamse WAP-verhaal via video in de klas.
Ook naar de boerderij?
De filmpjes zijn de ideale voorbereiding op een echt bezoek aan de boerderij. Landbouwers om de hoek van de school werken iedere dag hard om lekkere voeding op tafel te brengen. Leerkrachten kunnen het verhaal achter deze smaakvolle, typisch Vlaamse producten terugvinden op www.metdeklasdeboerop.be. “Maar nog beter boeken ze een klasbezoek aan een landbouwer om zelf eens om dat hoekje te piepen. Ook dat kan via onze website. Per boerderijbezoek krijgen scholen 50 euro subsidie dankzij de Provincie West-Vlaanderen.”
Wie niet in het onderwijs staat, maar ook nieuwsgierig is naar de inspanningen die West-Vlaamse landbouwers leveren, kan langsgaan op de boerderij voor een teambuilding, een rondleiding, een hoevepicknick of nog veel meer leuks! Ontdek het aanbod op www.proefdeboerderij.be.
Extra financiële steun via PDPO-project Iedereen BOER
In de sterk veranderende samenleving dragen educatieve acties, waarin beleving en authenticiteit vooropstaan, bij aan de verbondenheid en het vertrouwen tussen boer en burger. Inagro en Westtoer professionaliseren landbouwers tot creatieve toeristisch-recreatieve ondernemers. Tot eind 2022 krijgen ze daarvoor extra financiële steun via PDPO. Door de activiteiten bij landbouwers in kaart te brengen en intensief te promoten en het begeleidingsmodel bij te sturen, versterken ze de boer-burgerrelatie en vergroten ze de kennis over en het respect voor de boerenstiel en voeding. Dat draagt bij aan een socio-economisch vitaal platteland.
Iedereen BOER komt tot stand met steun van het ELFPO, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.