Hummus en falafel met Belgische kikkererwten in Delhaize winkels
Consumenten kunnen vanaf vandaag hummus en falafel, gemaakt van kikkererwten van eigen bodem, kopen in Delhaize supermarkten. De producten zijn een realisatie van het project KIKET dat de lokale kikkererwtenketen wil optimaliseren.
Zowel de hummus als bio-falafels zijn gemaakt op basis van kikkererwten geteeld in België. Beide producten zijn limited edition, er zijn 2.000 potjes hummus en 3.000 bakjes bio-falafel beschikbaar. Ine Tassignon, woordvoerder van Delhaize: “Delhaize is trots om dit initiatief, dat 100% in lijn ligt met onze waarden op vlak van duurzaamheid, te ondersteunen. De falafel kan je kopen in alle Delhaize winkels, de hummus in Delhaizewinkels van Molière, Heverlee en Watersport Gent.”
“De productie, verwerking en teelt van Belgische kikkererwten werd in de afgelopen twaalf maanden uitvoerig getest via veldproeven en smaaktesten. Een volgende stap in het project is het testen van de producten bij de consument”, vertelt Frank Geers, onderzoeker van Arteveldehogeschool. De kikkererwten werden geoogst bij Thomas Truyen en Felix de Bousies, partners in het KIKET-project. De verwerking tot hummus en falafel gebeurde door Greenyard, Deldiche en Abinda.
Een initiatief van KIKET
KIKET staat voor ‘lokale teelt van kikkererwten ontketenen’ en is een project gefinancierd door het Departement Landbouw en Visserij. Dit tweejarige project, gelanceerd in april 2022, past binnen het onderzoeksprogramma ‘Ecologische en Duurzame Transitie’. In dit project wordt gefocust op de ketenbrede samenwerking (van boer tot retailer) en bouwen we samen met een divers partnerschap aan de teelt, verwerking en commercialisatie van lokale kikkererwten.
Ook Delhaize spitste zich de voorbije jaren toe op het uitbreiden van haar plant-based assortiment en wil haar assortiment verdubbelen tegen 2025. Delhaize draagt lokale producten en het promoten van Belgische producenten hoog in het vaandel.
“Een kernwaarde van Delhaize is 'beter eten is het hart van beter leven’. Daarom heeft de keten zich aangesloten bij de Green Deal "Eiwitshift op Ons Bord", een project van de Vlaamse overheid dat ervoor moet zorgen dat consumenten tegen 2023 60% van hun eiwitten uit plantaardige producten halen. Met een reeds aanzienlijk plantaardig assortiment moedigt Delhaize haar klanten opnieuw aan om te kiezen voor plantaardige én lokale alternatieven”, vertelt Tassignon.
"Samen met de KIKET-partners onderzoeken we hoe we de lokale kikkererwtenketen verder kunnen optimaliseren. We willen de ideale schaal en toepassingsmogelijkheden bepalen om de productie en verwerking van lokaal geteelde kikkererwten economisch haalbaar te maken. Kikkererwten zijn van oorsprong mediterrane peulvruchten, maar door in te zetten op de lokale teelt ervan vermijden we veel voedselkilometers. In vergelijking met dierlijke voeding reduceren we bovendien het kunstmest- en watergebruik. We onderzoeken dus hoe we de kikkererwtenteelt in Vlaanderen kunnen optimaliseren, de bereidheid van de keten om over te schakelen op lokale kikkererwten en we bekijken hoe dit op een rendabele manier kan voor elke schakel in de keten. ” aldus Elena Lievens, projectcoördinator KIKET.
Samenwerking met verschillende partners
De producten zijn het resultaat van een succesvolle samenwerking tussen een aantal gedreven partners:
- 3 kenniscentra: Arteveldehogeschool, ILVO, Inagro
- 3 telers van kikkererwten (landbouwers): Peas&Beans, PHAE, Ekoto
- 3 producenten: Abinda, Greenyard, Deldiche
- 1 retailer: Delhaize
- 1 non-profitorganisatie: Rikolto