CowForme bewerkstelligt externe arbeid op melkveebedrijf
CowForme verbindt vraag en aanbod van arbeid op het melkveebedrijf
De veehouderij kampt met een tekort aan arbeidskrachten. Nochtans biedt een - op heden vrij onbekende - job op een rundveebedrijf veel kansen en mogelijkheden voor werkzoekenden. Onder de klinkende naam 'CowForme' bundelen Franse, Waalse en Vlaamse partners de krachten om werknemers op te leiden en tewerk te stellen in de veehouderij. Video's met getuigenissen van medewerkers en een opleidingsprogramma voor elke regio zijn de eerste tastbare resultaten van het project.
Vandaag staan de veehouders steeds meer onder druk door de snelle groei van de veestapels en de toegenomen competitiviteit. De stijgende arbeidsbehoefte tast de levenskwaliteit van de veehouders aan. Een van de sleutels om de arbeidsomstandigheden op rundveebedrijven te verbeteren, is werknemers inzetten om de afname van onbezoldigde arbeid door familieleden te compenseren. Werkzoekenden omscholen tot arbeiders op het melkveebedrijf kan tegemoetkomen aan de behoefte aan arbeidskrachten in de landbouwsector. Een andere sleutel om de problematiek op te lossen, is de arbeidsefficiëntie op de rundveebedrijven verhogen om de werklast te verminderen.
Maar hoe kunnen we de vraag naar arbeid op het veebedrijf en het aanbod van arbeidskrachten op elkaar afstemmen? Dat is de vraag die de zeventien partners van het grensoverschrijdende Europese Interreg-project CowForme zich stellen. In drie regio's - Hauts-de-France, Vlaanderen en Wallonië - willen ze jobs creëren om de arbeidsomstandigheden van veehouders te verbeteren. Daarvoor zetten ze in op twee sporen: acties om de arbeidsomstandigheden te verbeteren én opleidingen voor werkzoekenden.
Drie op vier melkveehouders ontevreden over vrije tijd
Via enquêtes brachten de partners de arbeidsbehoefte in de veehouderij en de visie van werkzoekenden op een job in de melkveehouderij in kaart. Daaruit blijkt dat de werkdruk bij de melkveehouders toeneemt terwijl er een potentieel aan werkzoekenden bestaat in elke regio. Drie op vier bevraagde melkveehouders is vooral ontevreden over de hoeveelheid vrije tijd. Een mogelijke oplossing daarvoor is personeel aanwerven. 12% van de melkveehouders overweegt om personeel aan te werven en 49% twijfelt.
Ongeveer 60% van de melkveehouders heeft er dus al aan gedacht om personeel aan te werven. Redenen om de stap niet te zetten, zijn vooral de financiële kost die personeel met zich meebrengt en de onzekerheid om een goede kandidaat te vinden. Uit een bevraging bij werkzoekenden blijkt dat 67% van de bevraagden interesse heeft in de veehouderij. Vooral het contact met de dieren en het werken in de natuur spreken hen aan. Zwaar werk en de werkshiften (ochtend/ avond/ weekend) worden als negatieve kenmerken genoemd. Het is belangrijk om inspanningen te doen om deze aantrekkelijke job kenbaar te maken.
Resultaten vormen basis voor opleidingsprogramma
Op basis van de resultaten uit de enquête werkten de projectpartners een strategie uit om de job van medewerker op een melkveebedrijf te promoten en opleidingen te organiseren. Video's met getuigenissen van drie medewerkers in de veehouderij en een opleidingsprogramma voor elke regio zijn de eerste tastbare resultaten van het project.
“Via een reeks video’s zetten we het minder gekende beroep van werknemer op een melkveebedrijf in de kijker”, verduidelijkt Lisa Dejonghe van Inagro. “Daarvoor gingen we op bezoek bij Pierre in Wallonië, Vincent in Frankrijk en Marijn in Vlaanderen.” Die werknemers staan melkveehouders met veel passie en plezier bij in hun dagelijkse taken. Ze vertellen hoe ze in het beroep gerold zijn, wat hun dagelijkse taken zijn, hoe hun taken georganiseerd zijn en hoe de relatie met de werkgever is. De videoreeks is beschikbaar op de projectsite en op het YouTube-kanaal van het project.
Het opleidingsprogramma in Vlaanderen bestaat uit twee stappen. De eerste stap is een kennismakingsweek voor de werkzoekenden. Gedurende vijf dagen maken de werkzoekenden van dichtbij kennis met de sector en verdiepen ze zich in het onbekende beroep. “De opleiding zal telkens plaatsvinden op een ander melkveebedrijf in West-Vlaanderen”, vertelt Ilse Louwagie van Inagro. “Zo tonen we ook de diversiteit tussen de verschillende bedrijven.”
“We verwachten dat deelnemers de volledige kennismakingsweek meevolgen. Daarna polsen we bij de werkzoekenden naar hun concrete interesse in een job.” De werkzoekenden die na de kennismakingsweek interesse hebben, kunnen het traject verderzetten. In de tweede stap van het opleidingsprogramma volgen ze een individuele beroepsopleiding (IBO) onder begeleiding van VDAB bij een melkveehouder.
(Tabel: Planning van de kennismakingsweek in Vlaanderen)
Beloftevol vervolgprogramma van het project
Om de doelstelling van hun project te behalen, zetten de partners van CowForme ook andere activiteiten op touw. Eind november en begin december organiseren ze grensoverschrijdende studiereizen voor rundveehouders. Tijdens bezoeken aan melkveebedrijven in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk belichten ze de strategieën om de levenskwaliteit van veehouders te verbeteren. Meer informatie verschijnt binnenkort in de nieuwsbrief van Inagro en in de vakpers.
Daarnaast richtten ze verschillende studieclubs op. In die “Focus Farms” wisselen in totaal 48 melkveehouders in groepjes van acht onderling ervaringen uit over de gangbare arbeidspraktijken en mogelijke verbeterpistes. Alle veehouders aan tafel verbeteren hun competenties én verzamelen kennis die ook naar andere Frans-Belgische veehouders verspreid zal worden. Binnenkort krijgt elk lid van de studieclub ook een arbeidsscreening met het oog op een concreet actieplan.
Vanaf 2022 kunnen veehouders ook workshops en opleidingen volgen over arbeidsgerelateerde thema’s. Denk aan arbeidsmanagement, aanwerving van en omgang met personeel en werken met protocols. Ook de Trefdag Melkvee van Inagro op 4 februari 2022 zal in het teken staan van (externe) arbeid op het melkveebedrijf.
CowForme is een samenwerking tussen...