Op weg naar een veerkrachtige melkveesector via jouw input!
In de Europese melkveesector staat de veerkracht van de melkveehouders sterk onder druk. Met veerkracht wordt bedoeld: “het vermogen om weerstand te bieden aan stress of druk en om zich aan te passen aan veranderingen”. Stress kan je ervaren op allerlei vlakken: werkdruk, onzekere toekomst, financiële resultaten, sociale isolatie, …
R4D - Resilience for Dairy
In het EU-gefinancierd project R4D (Resilience for Dairy) of veerkracht in de melkveehouderij wordt getracht om de duurzaamheid en veerkrachtigheid van de Europese melkveesector te verhogen. Om dit te verwezenlijken, hebben 18 partners uit 15 Europese landen een netwerk gecreëerd die het mogelijk maakt om praktijkkennis en wetenschappelijke kennis uit te wisselen tussen Europese melkveehouders, onderzoekers en andere relevante belanghebbenden.
Er wordt nagegaan welke noden er heersen om als melkveesector veerkrachtig te blijven (of te worden) en welke oplossingen kunnen helpen om tegemoet te komen aan deze noden. Hiervoor werd een enquête opgesteld om deze noden en oplossingen in kaart te brengen. Deze enquête wordt verstuurd naar iedereen die een link heeft met de melkveesector, namelijk melkveehouders, onderzoekers, adviseurs, dierenartsen, …
Enquête voor de melkveesector
Het invullen van de enquête neemt slechts 10 à 15 minuten van jouw tijd in beslag. Je dient in de enquête diverse noden een score te geven van 0 tot 5. Door verschillende scores te geven, kan je bepaalde accenten leggen.
Jouw input kan ons waardevolle informatie geven over de belangrijkste noden in de melkveesector en kan ons tegelijk inzicht geven in verschillen tussen de Europese landen.
Graag vestigen we jouw aandacht op de open vraag waar er gevraagd wordt naar andere grote uitdagingen in de melkveesector die bij je opkomen. Hier krijgt je de kans om specifieke noden te vermelden in de melkveesector die zeker zullen meegenomen worden in het verder verloop van het project. De deadline voor het invullen van deze enquête is maandag 14 februari 2022. Wie deze enquête heeft ingevuld, krijgt deze resultaten later ook via mail toegestuurd.