Krokusreceptie van netwerk bezoekboerderijen biedt inspiratie over beleving
De Krokusreceptie van ons netwerk van West-Vlaamse bezoekboerderijen is een mooie traditie. Het is een uitgelezen moment om bij te praten met collega-bezoekboerderijen én op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van ons netwerk. Op dinsdag 5 maart waren we te gast bij Den IJsbol in Diksmuide. Het werd opnieuw een boeiende en smakelijke avond, met inspiratie voor beleving op de boerderij.
QR-videorondleiding als opwarmer
Voor deze editie van de Krokusreceptie waren we te gast bij Den IJsbol in Diksmuide. De broers Stijn en Dieter runnen het familiale bedrijf met melkvee, vleesvee en akkerbouw. Vader Rik helpt bij de dagelijkse werking. Isabel, de vrouw van Stijn, verwerkt de verse melk tot heerlijk hoevezuivel als boter, desserts en hoeve-ijs. Iets verderop baat moeder Christelle hoevelogies uit. Via een QR-videorondleiding ontdekken de gasten het leven op de boerderij. Het is de ideale manier om kleine groepjes zelfstandig te betrekken bij de bedrijfsvoering. Ook wij gingen op pad, een leuke opwarmer van een gezellige avond.
Terugblik op een gevuld jaar
Na een verfrissende apero en een lekkere hoeveburger van het vlees van de boerderij blikten we terug op een gevuld jaar, met hoogtepunten als 20 jaar champignonteeltkits, Fietsen naar Morgen, Vaderdag en bezoeken bij collega’s. We keken ook al even vooruit naar het komende jaar waarin we nog meer scholen naar de boerderij willen brengen, een nieuw subsidiesysteem in gebruik willen nemen en de website Proef de boerderij willen aanvullen. En we ontdekten dat jullie in 2023 samen maar liefst 15.715 leerlingen gidsten op de boerderij. Chapeau voor jullie werk!
Welkom aan de nieuwe leden
We heetten ook drie bedrijven welkom die enthousiast in ons netwerk zijn gestapt:
- Wijndomein Den Nachtegael in Zonnebeke
- Biobedrijf ’t Oostgoed in Ardooie
- Wijndomein Beerbosch in Zwevegem
Inspiratie voor extra beleving op de boerderij
In onze maatschappij is er een tendens naar meer beleving. Het is een volgende stap in waardecreatie, na grondstoffen, producten en diensten. Beleving zorgt voor transparantie, levenslange herinneringen en meer vertrouwen en loyaliteit. Het loont dus de moeite om erop in te zetten. Met voorbeelden die wij sprokkelden en getuigenissen van Jorika van De Zegge en Wim en Koen van Hoeve Mahieu inspireerden we de aanwezige bezoekboerderijen om beleving toe te voegen aan hun activiteiten. Tot slot genoten we van een hoeve-ijsje én deugddoende babbels. We voel(d)en jullie interesse nazinderen...