Klokkenluidersregeling

De Belgische klokkenluiderswet van 28 november 2022 en Het Vlaams Bestuursdecreet voorzien in het oprichten van een kanaal om wantoestanden en fraude te melden, alsook het uitwerken van een procedure voor de bescherming van die melders. Deze wetgeving is ontstaan uit de omzetting van de Europese Klokkenluidersregeling 2019/1937 . 

Hoe je die melding kan doen en onder welke voorwaarden je als melder in aanmerking komt voor bescherming tegen represailles lees je hier.

Wat is een klokkenluider?

Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen of onregelmatigheden vermoeden (bv. fraude, corruptie enz.) en die melden. Het gaat om informatie, ook redelijke vermoedens, over feitelijke of mogelijke inbreuken, die hebben plaatsgevonden of zeer waarschijnlijk zullen plaatsvinden. Ook pogingen tot verhulling van dergelijke inbreuken kan je melden. 

Na een melding lopen klokkenluiders potentieel het risico op represailles. De klokkenluidersregeling beschermt melders in een werkcontext, behalve als iemand bewust onjuiste of misleidende informatie meldt.

Wie kan waar melden?

Personeelsleden van Inagro kunnen op diverse manieren anoniem of in persoon klokkenluiden bij de afgevaardigd bestuurder Mia Demeulemeester: 

  • telefonisch op het nummer 051 273 200 
  • via fysieke ontmoeting (op een met de afgevaardigd bestuurder af te spreken locatie) 
  • per brief met boodschap: Vertrouwelijk t.a.v. de afgevaardigd bestuurder, Ieperseweg 87 8800 Rumbeke-Beitem 
  • via interne mail of chat. 

Als personeelslid meld je de informatie over een inbreuk bij voorkeur intern. Personeelsleden die menen dat de inbreuk intern niet doeltreffend behandeld kan worden of dat er een risico op represailles bestaat, kunnen rechtstreeks bij de Vlaamse ombudsdienst aankloppen: 

Externen die een werkrelatie met Inagro hebben (bv. ambtenaren van de provincie gedetacheerd bij Inagro, sollicitant, leverancier, (onder)aannemers, stagiaires, vrijwilligers…) kunnen anoniem of in persoon meldingen over Inagro doen bij de Vlaamse Ombudsdienst. 

Wat gebeurt er met mijn klokkenluidersmelding?

Je krijgt een ontvangstmelding binnen 7 dagen na de dag waarop de afgevaardigd bestuurder je klokkenluidersmelding ontvangen heeft. Tenzij: 

  • de melding binnen die termijn al afgehandeld werd 
  • jij je uitdrukkelijk verzet tegen het krijgen van een ontvangstmelding 
  • het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt 
  • Inagro de anonieme melding niet kan beantwoorden 

Binnen een redelijke termijn krijg je meer informatie over wat er met je melding gebeurde. Meer concreet: 

  • Binnen de drie maanden na de dag waarop de ontvangstmelding werd verstuurd. 
  • Of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is. 
  • Let wel, soms zijn er uitzonderingen. 

Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn en/of worden naar aanleiding van je melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen. Vanzelfsprekend mag Inagro je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokkenen schaadt. Meldingen worden streng beveiligd en met respect voor de GDPR-regels bijgehouden in een meldingsregister.

Hoe ben ik beschermd?

Elke vorm van represaille naar aanleiding van een interne of externe melding, of openbaarmaking, is onbeperkt in de tijd verboden. De bescherming geldt ook als de melder te goeder trouw onjuiste informatie over inbreuken heeft gemeld. Wie opzettelijk of bewust onjuiste of misleidende informatie meldt, geniet geen bescherming. 

Zolang Inagro niet op de hoogte is dat een personeelslid een klokkenluidersmelding heeft gemaakt bij een extern meldingskanaal of via openbaarmaking (bv. pers, sociale media, dit kan onder specifieke voorwaarden), kunnen maatregelen tegenover dat personeelslid niet gezien worden als een represaille

Zodra een melder aantoont dat hij een melding of openbaarmaking heeft gemaakt over een inbreuk en schade heeft geleden, verschuift de bewijslast naar degene die verantwoordelijk is voor de represaille om aan te tonen dat die geen verband houdt met de melding of de openbaarmaking.

Goed om te weten

Externen zonder werkrelatie met Inagro kunnen voor een vraag, gewone melding of klacht contact nemen met Inagro via: “https://inagro.be/contact” 

Personeelsleden die iets, waarop deze klokkenluidersregeling niet van toepassing is, vertrouwelijk wensen aan te kaarten kunnen bij de dienst personeel en organisatie, de interne vertrouwenspersonen of preventieadviseur terecht. 

Wekelijks onafhankelijk nieuws en persoonlijke uitnodigingen in je mailbox. Op jouw maat.