Tijdens de zomer 2018 kwamen heel wat gezinnen curieuzeneuzen bij zes duurzame land- en tuinbouwbedrijven in de gemeenten Deerlijk, Kortrijk, Zwevegem en Harelbeke. Voor de vijfde keer investeerden Inagro en de Provincie West-Vlaanderen in de regionale publiekscampagne met de klinkende naam Schoon Boeren. We hechten er veel belang aan om de duurzaamheidsinspanningen van de land- en tuinbouwer om de hoek onder de aandacht te brengen. In een reeks van drie nieuwsberichten blikken we terug op een geslaagde editie!

Schoon Boeren lokt 2000 curieuzeneuzen naar duurzame bedrijven - deel 1

Boer zkt. curieuzeneuzen
Schoon Boeren is een publiekscampagne over duurzame landbouw, met concrete en realistische verhalen van land- en tuinbouwers om de hoek. Elk op hun manier en in hun eigen specifieke bedrijfssituatie gaan ze de vele economische, sociale en milieukundige uitdagingen aan.

Dit jaar was de campagne te gast in de gemeenten Deerlijk, Kortrijk, Zwevegem en Harelbeke. Uit de regio werden zes land- en tuinbouwers gekozen op basis van enkele duurzaamheidscriteria zoals dierenwelzijn, schone energie, biodiversiteit en slimme bemesting. (De volledige lijst van duurzaamheidsinspanningen kan je vinden op www.schoonboeren.be).

In Kortrijk namen Michiel en Edward van Goed Te Schellebrouck en Patriek van melkveebedrijf Hof Ten Houte deel aan de campagne. Vanuit Zwevegem werkten Xavier en Leentje van Onthaalhoeve Renard-Lachat en de familie Vanhemmens van Hoeveslagerij Willem mee aan de campagne. Ten slotte tekenden ook varkensbedrijf Agro De Gaai uit Deerlijk en boomkwekerij Dewulf uit Harelbeke present.

SchoonBoeren_AlleBedrijven_2018_LR.jpg
Alle deelnemende bedrijven tekenden present op de aftrap van de campagne.


Alle wegen leidden naar Schoon Boeren
Tijdens het volledige campagnejaar leidden alle wegen naar de campagne Schoon Boeren. Zo verdeelden de betrokken gemeenten in maart een handige set met negen postkaarten waarop de bedrijven werden voorgesteld. Via filmpjes op PlattelandsTV en de website Schoon Boeren kon iedereen uitgebreid kennismaken met de land- en tuinbouwers.

Net als de voorbije jaren ontwikkelden we fietsroutes langs de bedrijven. Wie deelnam aan de wedstrijd maakte kans op een waardebon van € 25 aan streekproducten. In totaal ontvingen we zo’n 85 wedstrijdformulieren. Per fietsroute selecteerden we één winnaar. De winnaars – Marleen Steenhaut-Vercruysse en Maurice Verstraete - ontvangen binnenkort hun prijs.

Tot slot werd per Schone Boer een originele activiteit uitgewerkt. Van juni tot september openden de bedrijven op vastgelegde tijdstippen hun deuren om gezinnen en scholen kennis te laten maken met hun duurzame inspanningen.

 

SchoonBoeren_fietstocht_2018_LR.jpg
De wedstrijd tijdens de fietsroutes kreeg opnieuw veel bijval.

 

> Een uitgebreider verslag van de activiteiten lees je in de volgende nieuwsbrief van Inagro.

> Bekijk alvast de foto's op de Facebookpagina van Schoon Boeren.

 

Logobanner_SB_2018.jpg

Gekoppelde thema's & sectoren: Landbouw In Zijn Omgeving | -- Algemeen --